We doen het altijd zo!

De 'lean' termen vliegen je tegenwoordig om de oren. Uhm, 'lean and mean', en op de achterkant van vrachtwagens zie je vaak 'lean and green' , het klinkt prachtig! Maar wat is 'lean' nou eigenlijk?

 

Omdat ik het wel een beetje wist, maar niet precies heb ik het even opgezocht via Google, mijn favoriete website. Lean is een managementfilosofie in het vakgebied van operations management die gericht is op maximale waarde voor de klant realiseren met zo min mogelijk verspilling. Mooi!

 

Voor mij betekent 'lean' simpel. Minder is meer. Dus waar worden je klanten blij van? Niet een klein beetje blij, maar heel erg blij. En hoe kun je je klant op een zo snelle en efficiente manier daarmee helpen? Waarbij er dus geen tijd en middelen worden verspild.

 

Om dit in kaart te brengen is het handig te bepalen wie je klant is en een overzicht te maken van je processen. Dus wat doe je allemaal om je klant blij te maken en hoe doe je dat? Je kunt hiervoor bijvoorbeeld OneNote of Evernote gebruiken of als je meer visueel bent ingesteld mindmap of gewoon een pen en een notitieblok.

 

Je begint met je klant, wie is je klant? Dan definieer je je product/dienst. Daaronder beschrijf je je processtappen, wat doe je allemaal om je klant blij te maken en wat heeft echt toegevoegde waarde? Door je processen in kaart te brengen, zie je gelijk welke stappen ofwel overbodig zijn ofwel vereenvoudigd kunnen worden. Teveel processen en lange lijnen kosten tijd, geld en energie. Door je processen te vereenvoudigen kun je je prijzen verlagen en je omzet verhogen. Dit geldt net zo goed voor een productiebedrijf als voor een secretariaat.

 

In mijn bedrijf en bij mijn klanten ben ik constant bezig om te kijken of 'dingen' niet anders (lees efficiënter) kunnen. Vaak is er niet eens een procesbeschrijving en is het eerste wat ik doe dit op een rijtje krijgen.

 

De dag dat je zegt 'we doen het altijd zo' is de dag om te bedenken waarom dan!


Reactie schrijven

Commentaren: 0