5 tips om je werkdag te plannen

Van de week had ik een kennismakingsgesprek met een mogelijke opdrachtgever en zij vroeg me wat mijn sterke kanten zijn. Structuur aanbrengen, plannen, zei ik toen. Bijvoorbeeld mijn werkdag, die begin ik met bedenken wat er die dag belangrijk is.


Zie hieronder mijn 5 tips om efficiënt je werkdag te plannen:
1. Bedenk aan het begin van de dag welke zaken prioriteit hebben. Niet tien, maar maximaal drie. De rest komt als deze drie af zijn.
2. Maak een fysieke lijst, op papier of digitaal bijvoorbeeld in Outlook.
3. Laat je niet afleiden. Zorg dat je niet wordt gestoord door social media. Plan een paar blokken in je dag om je social media te checken. Bijvoorbeeld ’s ochtends voordat je begint en aan het einde van de dag. Hetzelfde geldt voor je e-mail, zet deze uit als je gaat beginnen. Ook voor e-mail geldt, check dit een paar keer per dag en niet constant.
4. Begin bij nummer één en maak het af, ga niet iets anders tussendoor doen. Is nummer één af, dan begin je aan nummer twee en zo verder.
5. En de allerbelangrijkste, vink alles wat af is af! Dat geeft een fantastisch gevoel!